Gibanja 2023 – eksperimentalno zvučno događanje

Gibanja 2023 – eksperimentalno zvučno događanje

U svom trećem izdanju, Gibanja – eksperimentalno zvučno događanje nastavljaju otvarati prostor za zvuk, različite poetike i pristupe u načinu rada sa zvukom kao umjetničkim medijem, i to u formi zvučnih eksperimenata, audiovizualnih iskustava, novih tehnologija i začudnih instrumenata.

Ovogodišnja Gibanja u Pogon Jedinstvo između ostalog dovode novo djelo meksičkog skladatelja Huga Moralesa Murguie “Automatic Means of Human Labour”, u produkciji kolektiva instruments inventors initiative, a koje se nalazi na sjecištu zvučne kompozicije i fizičkog performansa. Mladi i progresivni glazbenici iz belgijskog ansambla Nemø ovdje postaju operateri strojeva, a strojevi muzički instrumenti. Francuski udaraljkaš i multiintrumentalist Sylvain Darrifourcq izvesti će prostorno-svjetlosno-zvučni performans FIXIN kojega je osmislio i kreirao u suradnji s digitalnim dizajnerom Nicolasom Canotom, a koji propituje odnos čovjeka i stroja kroz subjektivno pitanje percepcije protoka vremena u minimalističkoj, imerzivnoj i industrial atmosferi.

Dio predstavljenih projekata i radova realiziran je u sklopu europskog projekta New Perspectives for Action međunarodne mreže Re-Imagine Europe, kao ko-produkcija s udrugom KONTEJNER ili razmjena s partnerskim organizacijama mreže.

Program Gibanja 2023 u Jedinstvu

srijeda 18.10.2023.

  • 20:00 Koncert / Concert Barbora Tomášková (SK), Pogon Jedinstvo (mala dvorana / small hall) (35’)
  • 21:00 Koncert / Concert Hugo Morales Murguia (MX/NL) u suradnji s / in collaboration with Nemø Ensemble (BE): Automatic Means of Human Labour, Pogon Jedinstvo (velika dvorana / big hall) (50’)

petak 20.10.2023.

  • 21:00 Performans / Performance Sylvain Darrifourcq (FR): FIXIN, Pogon Jedinstvo, velika dvorana / big hall (35’)
  • 22:00 Koncert / Concert Ondrej Zajac (SK), Pogon Jedinstvo (mala dvorana / small hall) (40’)

subota 21.10.2023.

  • 21:45 AV performans / AV performance Martina Claussen (AT) & Ivan Lušičić Liik (HR), Pogon Jedinstvo (velika dvorana / big hall) (30’)
  • 22:30 Koncert / Concert Ziúr (DE) & Elvin Brandhi (GB), Pogon Jedinstvo, (mala dvorana / small hall) (40’)

Barbora Tomášková (SK)

Barbora Tomášková. photo by Norbert Burkowski

Slovačka skladateljica Barbora Tomášková u solo nastupu uz pomoć svojih hibridnih instrumenata stvara jedinstvene zvučne pejzaže koji spajaju elektroniku sviranu uživo sa zvučnim predmetima vlastite izrade. Okosnica glazbe Barbore Tomáškove počiva u ritualnim praksama i bavljenju s podsviješću.

„Skladateljica Barbora Tomášková spaja živu elektroničku glazbu s akustičnim instrumentima, te tim netradicionalnim međuodnosom proizvodi složene kompozicije i raznobojne zvučne teksture. Ona stvara vlastite zvučne objekte i koristi ih tijekom koncertnih nastupa. Svojim pristupom zvuku rastače konvencije dvaju svjetova – klasične i elektronske glazbe.“
-Richard Michalík, dramaturg

Barbora Tomášková razvija se kao solo izvođačica koristeći elektroniku i elektroniku uživo i pronalazi svoj glazbeni izričaj u kombinaciji s nađenim predmetima, kao i zvučnim objektima vlastite izrade koje je počela dizajnirati i konstruirati tijekom studija na Sveučilištu likovnih umjetnosti i dizajna u Bratislavi. Svi zvukovi s kojima radi, uključujući elektroniku, izrastaju iz zvučnih objekata koje ona izrađuje; bilo u njihovu sirovom i prirodnom obliku ili nakon transformacije i elektroničkih procesa.

Fokusirajući se na tehnologiju i elektroniku sviranu uživo, razvila je alate za glazbeno programiranje. Objedinjujući ta dva polja – klasično akustično okruženje i elektroničku glazbu, Tomášková gradi digitalne sustave osmišljene za izvođenje, koji omogućuju prostor za improvizaciju i otvoreniji oblik interpretacije, ali i notiranje partitura.

Za zagrebačko predstavljanje pripremila je jedinstven nastup – koncert za zvučne predmete, elektroniku uživo, elektroniku, violončelo i glas.

Hugo Morales Murguia (MX/NL) u suradnji s Ansamblom Nemø (BE): Automatska sredstva ljudskog rada: Glazba za 2 operatera i modificirane strojeve

Hugo Morales Murguia: Automatic Means of Human Labour @ Festival Dag in de Branding. photo Wouter Vellekoop

instrument inventors initiative (iii, inicijativa izumitelja instrumenata) naručili su novo djelo od Huga Moralesa Murguije i ansambla Nemø, Automatska sredstva ljudskog rada, u kojem uz pomoć različitih modificiranih strojeva glazbenici postaju metafora za masovnu proizvodnju automatiziranih procesa. Repetitivni zadaci i naizgled beskorisne radnje stvaraju složene ritmove i mehaničke matrice kojima se osvrću na automatizaciju i apsurd uvjeta ljudskog rada i njegovu neumitnu zastarjelost.

Glazba zaranja u mogućnosti ljudskog tijela kao sredstva za kontrolu zvuka pomoću ponavljajućih mehaničkih pokreta i stalnom interakcijom tijela s motoriziranom opremom. Dvojica izvođača upravljaju zbirom glazbeno modificiranih običnih strojeva: od električnih alata do seksualnih igračaka i kućanskih aparata, pretvarajući ih postupno u protetičke produžetke vlastitih tijela.
Glazbenici postaju operateri strojeva, a strojevi glazbeni instrumenti u djelu koei se razvija na sjecištu zvučne kompozicije i tjelesne izvedbe, pri čemu složenost zvuka proizlazi iz umnožavanja jednostavnih strojeva koji proizvode nove imaginarne instrumente, pokušavajući dočarati preciznost, brzinu i fizičku otpornost složenog motoriziranog automatskog sustava.

Hugo Morales Murguia i Ansambl Nemø razvili su Automatska sredstva ljudskog rada u radnom prostoru umjetničke platforme iii u Haagu tijekom 2022. godine, uz financijsku potporu fondacija Creative Industries Fund NL i The Performing Arts Fund NL, te programa Kreativna Europa Europske unije.

Sylvain Darrifourcq (FR): FIXIN 2020

Sylvain Darrifourcq: FIXIN. photo: Sylvain Gripoix

FIXIN je performans koji uključuje glazbenikovo tijelom prošireno uz pomoć više motora kojima se upravlja digitalno. Kao dio ekosustava (proširena verzija i zvučna instalacija) koji je osmislio perkusionist i multiinstrumentalist Sylvain Darrifourcq u suradnji s digitalnim dizajnerom Nicolasom Canotom, performans propituje odnos tijela prema automatizaciji i ponavljanju pokreta kroz minimalistički i imerzivni sustav zvuka.

Nastavljajući istraživanje započeto s MILESDAVISQUINTET!, Darrifourcq je izgradio neku vrstu „meta-bubnja“ s prepariranim dijelovima (tomovi, doboš, činele...) koje animiraju motori raštrkani u prostoru (solenoidni perkusijski alati, vibratori i rotacijski motori).

Izazov je natjerati motore da uspostave komunikaciju s pokretima glazbenika, idući stalno naprijed-natrag od stroja do tijela; dolazi do dvostrukog paradoksa automatizacije ljudskog kretanja i humanizacije stroja (računalno potpomognuto programiranje), postavljajući pritom pitanje: “tko utječe na koga?”.

Stvaranje zvuka slično je industrijskoj glazbi: metalni tonovi, mehaničke radnje koje se ponavljaju i ritmička slojevitost.

U potpunoj tami, kroz minimalistički i epileptični postav rasvjete, instalacija se razotkriva polako, a cijeli set vidljiv je tek na trenutke.

Udaraljke, kompozicija, koncepcija: Sylvain Darrifourcq
Digitalna koncepcija: Nicolas Canot
Dizajn predmeta: Max Lance
Koreografska savjetnica: Liz Santoro
Koprodukcija: Hector / Full Rhizome, Nemo / Arcadi / le 104, Théâtre de Vanves, Le Cube, La Muse en Circuit, Le Lieu Multiple, Murailles Music

Uz podršku: Dicream, Adami, Spedidam

Ondrej Zajac (SK): Glazbeni performans

Ondrej Zajac. foto by Ondrej Irša

Godinama je davao sve od sebe da zvuk gitare djeluje drugačije. Uvijek u potrazi za novim zvukovima, u strahu da ne bude dosadan i prezren zbog neoriginalnosti, neprestano je odbacivao svoje dosadašnje radove do te mjere da publika nije znala što može očekivati ​​na sljedećoj svirci.

Međutim, konačno odredište nije bilo u stranim zemljama – već u njemu samom. Promatrati svoj unutarnji svijet i pokazati ga na pozornici kako bi ga svi vidjeli postalo je njegov novi cilj.

Tu nastupaju ljutnja, ljubav, sreća i tuga. Sve je to obuhvaćeno glazbom koja i dalje nastaje u hodu, ali bez odbacivanja prošlosti. Stare razgovore čita računalo, a pokreću ih frekvencije žica gitare. Je li to bilo pravo ljudsko biće ili samo bot? Zna li ovaj čovjek/bot da su njegove replike dio glazbene izvedbe? Flaute i bubnjevi isprepliću se s čistim akustičnim elementima proizvedenima tehnikom preparirane gitare. MIDI, računala i efekti, svi zajedno tutnje, ali nikad ne ometaju glazbu koja bi zvučala jednako iskreno da se izvodi na akustičnoj gitari. Glazba, koja je isjeckana, iskrivljena, preokrenuta ili naprosto vrlo jednostavna, ako on tako želi. A najvažnije su tišine i melodije – dva elementa koja nikada prije nisu bila prisutna, ali sada postaju novi gradivni blokovi priče u nastajanju.

Inspirirajući se istovremeno svima i nikime, Ondrej Zajac nada se ostaviti na vas utisak i nakon toga biti zaboravljen. Na ovaj ćete ga način poznavati samo kao osjećaj koji ste jednom osjetili, ne možete se sjetiti kada i gdje, ali sjećate ga se rado.

Martina Claussen (AT): Petrol

Martina Claussen. foto by Maria Frodl

Kvadrofonični nastup uživo za glas, predmete i elektroniku, u suradnji s umjetnikom svjetla i videa Ivanom Lušičićem Liikom (HR).

U očaravajućoj kvadrofoničnoj izvedbi uživo, zvučno putovanje odvija se putem fuzije glasa, sintisajzera i niza zvučnih predmeta. Ovi različiti izvori zvuka neprimjetno se isprepliću, postupno se stapaju i mijenjaju, stvarajući potpuno novi zvučni krajolik. To je imerzivno putovanje na kojem se poznati zvukovi pretvaraju u nepoznato.

Ziúr (DE) & Elvin Brandhi (GB)

Ziur _ Elvin Brandhi at Inkonst studios in Mälmo. photo by Sander Houtkruijer

Kao eksperimentalna producentica i glazbenica, Ziúr je važno ime na bogatoj berlinskoj glazbenoj sceni. Njezina je glazba ekspanzivna, raskošna i raznolikih tekstura, a inkorporira zvukove koji su podjednako strojni koliko i duboko antropomorfni, poigravajući se s mehaničkom izolacijom i kaotičnim spektrom ljudskih emocija. Za razliku od soundtracka ili glazbe za film, u njezinu slučaju ne postoji vizualni predložak koji bi ponudio narativni okvir za glazbu – postoje samo evokativni zvukovi koji se iz svake skladbe protežu prema kibernetici. Nakon dva EP-a, Blur i Now Now, 2021. godine objavila je svoj treći album, Antifate, a sva tri rada dobila su pohvale kritike.

Elvin Brandhi iz Bridgenda u Walesu bavi se improvizacijom stihova, produkcijom i zvučnom umjetnošću, gradeći nesvakidašnje skladbe od terenskih snimaka, vrpci, vinila, instrumenata i glasa. Koristeći zvuk i glas kao ekspanzivni jezik koji nadilazi unutarnje uređenje i naslijeđene sintaktičke postavke, njezini su nastupi uživo neumoljivi naleti eruptirajuće animacije pri čemu se njezin jetki tok svijesti uvija nemirnom, iskrivljenom težinom. Njezina kreativna kretanja obuhvaćaju niz suradnji i neumorno nomadstvo.

Ova nova suradnja uživo razvijena je u BEK-u – Bergen Center for Electronic Arts i premijerno je izvedena na Borealisu – festivalu eksperimentalne glazbe u Bergenu u Norveškoj, u sklopu projekta New Perspectives for Action, koji je dio Re-Imagine Europe, sufinanciranog putem programa Kreativna Europa Europske unije.

Detalji programa na websiteu Kontejner.org

Naslovna fotografija: Okkyung Lee @ Gibanja 2022. by KONTEJNER. Foto: Sanja Bistričić Srića