Zatvaramo 2021. i želimo vam svako dobro u 2022. godini!

Zatvaramo 2021. i želimo vam svako dobro u 2022. godini!

Na kraju 2021., još jedne pandemijske godine, podvlačimo crtu i prisjećamo se što smo sve radili od ljetnih praznika do sada.

Uz sve pandemijske mjere koje smo (i vi skupa s nama) pratili i implementirali ne bi li ostali sigurni, uspjeli smo realizirati pozamašni program pun izložbi, predstava, festivala, radionica i drugih programa.

U novu godinu, tradicionalno ulazimo polako :-) Počinjemo s kratkim odmorom, ali vidimo se ponovno već sredinom siječnja.

Svima vam želimo puno zdravlja, odmora ali i zabave na kraju ove i u novoj 2022. godini!

Vaši Janja, Sonja, Marijana, Željko, Matea, Graziella, Ida, Božana i Anja

Što smo sve izložili?

Velika dvorana Jedinstva i u ovoj je sezoni bila dom brojnim izložbama. Kroz program Galerije Močvara, koja u Jedinstvu djeluje već dugi niz godina mogli ste pogledati izložbu Darka Vukića Liminal Acid Hazards seriju narativa koji nam se približavaju u naznakama simboličkog, rasipaju se i najčešće vode u tamne i visceralne sfere intime, ali i hladno i analitički promatraju šire fenomene.

Jakub Jansa nam je kroz izložbu Sramom do ponosa predstavio sedmu epizodu iz serijala priča smještenih u umjetnikovo "vegedruštvo", univerzum u kojem gledatelji i gledateljice prate burnu sudbinu korijena celera koji je pripadnik zanemarene društvene klase.

Druga galerija koja od svojih početaka djeluje u Pogonu je Galerija 90-60-90. U sklopu ovogodišnjeg ciklusa pod nazivom “Čije je što?” ugostili smo njihove tri izložbe. Izložba Dušice Dražić Nauči da se krećeš kroz metamorfozu u središte je svoj interesa stavila vrijednost i bezvrijednost stvari, društvene mehanizme i procese koji ih definiraju, kao i veze između vrijednosti, otpada i stigme viška na kojima se grade i redefiniraju biografije stvari, mijenjaju kanoni, oslabljuju hijerarhije, vrše preobrazbe struktura.

Katerina Duda je kroz izložbu Krov, tuš, roštilj, fuš tematizirala divlju gradnju i apartmanizaciju obale. Kada je 2011. godine država donijela zakon o legalizaciji bespravne gradnje, započinje novo razdoblje za dotadašnje kampere i vikendaše uz južnu obalu Istre. Oni prepoznaju priliku da svoje dugogodišnje kampiranje konkretiziraju u vikendicu. Za prvu ruku kampkućice dobivaju nadstrešnice, postepeno i zidove, a jednom kad je slika zabilježena u registru, kreće transformacija u kuću za odmor.

Bojan Mrđenović prikazao je Otočki racional, zbirku različitih načina recikliranja i ponovne upotrebe dotrajalih predmeta, koja se sastoji se od fotografija i tekstova.

Kontejner nam je u ovoj sezoni, u sklopu festivala Device_art, u goste doveo Moritza Simona Geista i njegov rad Vibracije, robotički instrument koji nije zamišljen da ga svira čovjek već zvuk proizvodi 36 malih robotičkih pokretača.

Zajedno s WHW-om u Galeriji Nova otvorili smo prvu izložbu projekta NOVAci: RAD, (NE)RED I (SAMO)DISCIPLINA: nevidljivo djelovanje radnica i radnika u kulturi. Izložbu je kurirala Tena Starčević koja je kroz projekt dobila šestomjesečno mentorstvo.

A što smo izvodili?

Izvedbenu sezonu otvorili smo predstavom Legitimacije, izvedbenim putovanjem koje se bavilo osobnim pričama izvođača, njihovim oprostorenjem, taktilnošću i srži glumačkog senzibiliteta. Sellena Beram je u izvedbi 21 ispreplela medije i medijske reprezentacije s pokretom izvođača i tako stvorila svijet u kojem se korisnici isprepliću s manipulativnom i ovisničkom prirodom medija, a granice virtualnog i stvarnog života pojedinca se brišu.

U sklopu našeg programa Pogonator, Tricycle Trauma servirala je nihilistički cirkus U prazno, svijet nestajanja, beskonačnosti i hladnoće, dramu o uzaludnosti, strahu, očaju, nestajanju... Okosnicu predstave Prizori Roberte Milevoj i TRAS kolektiva, izvedene u sklopu Platforme.hr, čini autoričina potreba za zajedničko istraživanje forme trija u okvirima plesne izvedbe. Stavljajući u fokus koreografske procedure i načine koji uvjetuju izvedbenost plesnog sadržaja, tri ženske izvođačice u predstavi postaju sudionicama različitih susreta, suradnje, promjene i obnavljanja specifičnih modaliteta zajedništva na sceni.

Studio 9 izveo je predstavu Čovjek koji je htio, inspiriranu djelom "Galeb", Antona Pavloviča Čehova, a posebice likom Kostje, mladog nadobudnog pisca koji sanja o uspjehu i slavi. On sanja biti zapamćen kao tvorac novih revolucionarnih formi u književnosti i umjetnosti općenito, svjetski priznat i prepoznat, ali iako njegove želje lete visoko, u srazu životnih okolnosti i osobnih očekivanja, njegova duša pada sve niže i niže.

Nagrađivana predstava Mirana Kurspahića i Rone Žulj Krizni stožer ponovno je izvedena u ovoj sezoni. Inspirirana stvarnim događajima 2020. godine (pandemijom i potresom u Zagrebu) predstava je fikcionalni (i duhoviti) odgovor na recentnu stvarnost koja se još uvijek čini pomalo nadrealnom.

Izvedbenu sezonu, ali i program za ovu godinu zaokružili smo izvedbom Ja nisam ja DB Indoša i Kuće ekstremnog muzičkog kazališta. Bio je to treći dio šahtofonske tetralogije lutaka za odrasle, nadahnute polifonijskim zrcaljenima glasova, rodova, identiteta u književnom stvaralaštvu spisateljice, pjesnikinje, prozaistice, dramske autorice, libretistice, prevoditeljice Dunje Robić, zapravo autorice šlagera Alke Ruben, zapravo kliničke psihologinje Mire Dupelj, zapravo članice neoavangardne Družine mladih 1950-ih Mire Košutić.

Ugostili smo i par festivala...

Disclosure Art Festival u organizaciji Udruge ProjektOr publici je predstavio mlade umjetnike/ce kroz izložbu, artist talkove, radionice, umjetničke performanse i popratne sadržaje. Tematska okosnica festivala bila je zatvaranje i otvaranje, posebno u svjetlu recentnih lockdownova.

Peti festival grafoskopa nastavio je promicati tradiciju kreativnog korištenja grafoskopa u likovne svrhe, a živim programom umjetničkih performansa, instalacija i edukacija povezao je koncepte svjetla s recentnim umjetničkim stvaralaštvom. Na festivalu su sudjelovali Davor Sanvincenti, Ivana Škvorčević, Nina Iris Bešlić, Lovorka Begović, Dora Komenda, Lucija Bužančić i mnogi drugi.

Ovogodišnja Noć cirkusa odvijala se pod znakom ponovnog fizičkog okupljanja! U 72 sata u Jedinstvu su izvedene čak tri predstave: "Moja Smrt i ja" Petre Najman, "Tanka Linija" Nikoline Komljenović i "Pomirenje" Martina a la Plagea.

...ponešto radionica i konferencija

U sklopu Pogonovog inkubatora održali smo seriju radionica tehničke produkcije. Polaznici su kroz tri modula u Jedinstvu upoznavali osnove audio produkcije, rigginga i scenske rasvjete. U ovoj vrtlarskoj sezoni učili smo izrađivati mini plastenike, idealne za produljenje sezone berbe. Kao i prošlih godina, u Jedinstvu su tjedan dana stvarali, radili i promišljali studenti i profesori Odsjeka za animirani film i nove medije. Na završnoj prezentaciji imali ste priliku vidjeti što su stvorili i domislili na temu antropomorfizma i animizma.

Akademija dramske umjetnosti u Jedinstvu je održala konferenciju How To Do Things With Context. Konferencija je održana u sklopu projekta "Curating in Context", čiji je cilj bio predložiti novi studijski program na ALU - "Izvedba u kontekstu". Konferencijom Reshaping the Art World zatvorili smo naš trogodišnji međunarodni projekt RESHAPE i predstavili knjigu RESHAPE - A Workbook to Reimagine the Art World.

Bili smo aktivni i na međunarodnoj sceni

Nakon godinu dana pauze zbog pandemije, ove smo godine ponovno imali priliku ugostiti jednog rezidenta is štutgartske Akademie Schloss Solitude. Ovog puta je to bila Viktorija Šiaulytė, kustosica i producentica koja živi i radi u Berlinu. S naše strane, pak, u Solitude je otišla Luana Lojić, multimedijalna umjetnica koja je više puta izlagala u Jedinstvu.

U sklopu međunarodnog projekta Erasmus + The Melting Pot u suradnji s Mrežom mladih Hrvatske i regionalnim partnerima proveli smo istraživanje o sudjelovanju mladih u programima kulture. U novoj godini se veselimo testiranju popratnih aktivnosti za kulturno-umjetničke programe u sklopu našeg programa A što ta umjetnost?!, a sve kako bismo ih što bolje približili mladima.

Započeli smo i s provedbom projekta Stronger Peripheries u sklopu kojeg smo sudjelovali na nekoliko radionica na kojima smo učili o raznim metodologijama, pristupima i alatima međunarodne kulturne suradnje. U portugalskom gradu Torres Vedras u lipnju smo učili o kulturnoj medijaciji, u srpnju smo u Zagrebu razvijali alat za analizu publike, u Beogradu smo u rujnu sudjelovali na radionici Connecting Dots. Ta radionica bila je u uvod u prvu veliku aktivnost projekta, susret s portugalskim umjetnicima koji su ušli u uži izbor autora, čiji će novi rad biti koproduciran u sklopu projekta. U portugalskom gradu Moiti u prosincu smo nakon petodnevnog susreta selektirali umjetnicu Ines Jacques.

Pored toga, na studijskom smo posjetu primili grupu kulturnih radnika s Kosova kako bi se upoznali s praksom civilno-javnog partnerstva u upravljanju ustanovama u kulturi.

Kako bi sve ovo bilo moguće te kako bi i korisnici i posjetitelji bili što zadovoljniji svojim boravkom u prostoru Pogona Jedinstvo, kontinuirano smo unaprjeđivali prostorne i tehničke kapacitete našeg prostora, što ćemo i dalje nastaviti raditi.

Naš redoviti rad je financijski podržao Grad Zagreb, a pojedine projekte sufinancirali su Grad Zagreb, Ministarstvo kulture i medija te Europska komisija kroz programe Kreativna Europa i Erasmus+.

U sljedećoj godini nastavljamo dalje s radom, te se nadamo da ćete nas i dalje pratiti!

Povezani sadržaj