Žižić/Kožul: Amazing Moments

Žižić/Kožul: Amazing Moments

Umjetnički dvojac Žižić/Kožul u svim se svojim projektima koriste vizualnim rječnikom preuzetim iz područja komercijalnih aktivnosti, kritički preispitujući navike i pojave suvremenog potrošačkog društva.

Umjetnički dvojac Žižić/Kožul surađuju od 2013. godine te od tada bilježe niz zapaženih izložbi počevši od projekta 0,50, preko Spektra, Wonderful Things will Happen... U svim svojim projektima koriste se vizualnim rječnikom preuzetim iz područja komercijalnih aktivnosti, kritički preispitujući navike i pojave suvremenog potrošačkog društva te skrećući pozornost na sve agresivniju prisutnost marketinške ideologije i njezine estetike koja je nerijetko u neskladu s našom vlastitom društveno ekonomskom stvarnošću.

Eksponati od kojih je građen galerijski pejzaž motivski pripadaju imaginariju obalnog turizma i dokolice, dok su prezentacijske forme i materijali preuzeti iz svijeta trgovine i marketinških aktivnosti.

Žižić/Kožul sučeljavaju jezik umjetnosti i marketinga, dva različita područja koja operiraju sličnom građom – ljudskim emocijama, percepcijom i vizualnim informacijama. Počevši od 60ih godina prošlog stoljeća te obje strane bilježe vrlo dinamičnu razmjenu konkretnih iskustava i strategija zahvaljujući intenzivnom postratnom razvoju potrošačkog društva s jedne strane te doprinosima umjetničkih neoavangardi (pop artu, minimalizmu, konceptualnoj umjetnosti) s druge. U suvremenoj kulturi uočljiv je fenomen nestajanja linije razgraničenja između umjetnosti i marketinga (Slowinska, M.A., Art/Commerce, 2014) te se gotovo identične estetske forme, poput 'flash moba' - vrste javnog performansa, koriste i kao PR alat u reklamnim kampanjama (T-mobile) ali se i kao umjetnički rad izlažu u muzejima (kolektiv Improv Everywhere).

Galerijski krajolik, konstruiran od niza motiva koji se često ponavljaju i u medijskim porukama, predstavlja opće mjesto i ne referira se ni na kakvu specifičnu lokaciju. Kao što kažu sami autori „motive povezuje nedostatak autentičnosti“ čime se apostrofira aktualno, simplificirano viđenje turističke ekonomije u post-tranzicijskim prilikama gdje se turistička ponuda svodi na „sunce i more“ kao glavne i jedine proizvode. Instalacija izborom motiva podsjeća na dezintegrirane gradbene elemente udžbeničkog marketinškog koncepta kojim nam se pokušava prodati potencijalno nezaboravno iskustvo jednog budućeg godišnjeg odmora, mada, atraktivne doživljaje egzotičnog bilja i romantičnog nabiranja vode ovdje remeti opća artificijelnost vizualne cjeline.

U ekonomiji novog 21. tisućljeća najviša vrijednost ekonomske ponude su nezaboravna iskustva. Kako nalaže ekonomija doživljaja (Pine, B.J. i Gilmore, J.H., The Experience Economy, 1998) - vodeća marketinška paradigma koja govori o doživljaju koji nas treba angažirati na jedinstven i nezaboravan način, subjektivno iskustvo je najvažnija kompetitivna prednost u turizmu i raznim drugim oblicima zabave. Sama činjenica što smo sve veći ovisnici o ponudi turističkih destinacija nužno ne svjedoči o našoj potrebi za odmorom, nego o želji za nezaboravnim iskustvima koja možemo podijeliti s najbližima. Danas, upravo potreba za zabavom i doživljajima, prednjači daleko ispred užitka u kupnji proizvoda i usluga, dok se turistički marketing ne trudi saznati što kupac želi, nego kako upravljati njegovim očekivanjima.

Iskustva su kompleksni konstrukti koja u pravilu podrazumijevaju pozitivne i negativne emocije. Žižić/Kožul istražuju mehanizme koji sudjeluju u njihovom formiranju i bilježenju postavljajući pitanje jesu li ona zbilja tako jedinstvena, kakvima ih držimo, i gdje je granica između autentične i preuzete građe. Iskustva koja mi strukturiramo i trajno pohranjujemo u našem sjećanju teško se mogu nazvati autentičnima, budući da ključnu ulogu čovjek uvijek pridaje najintenzivnije doživljenim trenucima, dok ostale odbacuje usklađujući ih s prvobitnim očekivanjima nerijetko građenima upravo na osnovu zavodljivih reklamnih poruka.

Racionalnost ljudskog ponašanja na polju trgovine nije česta pojava, stoga se valja zapitati da li u svojim sjećanjima čuvamo stvarnu ili preuzetu sliku godišnjeg odmora i je li se iskustvo memoriranog užitka uistinu i zbilo. Turističke destinacije su utopijska mjesta, a doživljaji koje nudi svijet prodaje su fantazija koja postaje vjerodostojna onog trenutka kada mi sami odlučimo u njoj sudjelovati. (Jasna Gluić)

Žižić/Kožul je umjetnički tandem koji čine Damir Žižić i Kristian Kožul od 2013. godine. Damir Žižić (Split, 1983.) diplomirao je pri Grafičkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i studiju Novih medija pri Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Kristian Kožul (München, 1975.) diplomirao je pri Kunstakademie Duesseldorf.

projekt su podržali: Ministarstvo kulture RH, Grad Zagreb – Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport, Zaklada “Kultura nova”