Tin Dožić: Dromomania

Tin Dožić: Dromomania

Dromomania je pojam kojim se sredinom 19.st. opisivalo psihijatrijsku dijagnozu tzv. “patološkog turizma”. Danas, u doba razvoja masovnog turizma i komodifikacije putovanja, dromomanija se čini kao nešto poželjno. Instalacija Tina Dožića traži začudne odnose između doživljajnosti zbilje i mentalnog zdravlja pojedinca (autora), tehnosfere i digitalne prostornosti te divljih krajolika, gora, planina i rijeka. 

Multimedijalna instalacija Dromomania temeljena je na tri procesa - onog plovljenja splavom od Zagreba prema Sisku rijekom Savom, onog izgradnje privremene kolibe na zagrebačkoj Medvednici te onog hodanja gorama, planinama i dijelovima planinarske rute Via Adriatica.

Osnovna istraživačka i radna metoda je putovanje ostvareno kao svojevrsna fuga ili dromomanija. Značenje dromomanije autor Ian Hacking opisuje u knjizi “Mad Travelers: Reflections on the Reality of Transient Mental Illnesses”: riječ je o zastarjelom pojmu, koji je sredinom 19.st. opisivao danas nepostojeću psihijatrijsku dijagnozu tzv. “patološkog turizma”. Sam pojam sačinjen je od riječi dromos (grč. trkalište) i mania (grč. ludilo, bjesnilo). U tom smislu se ovaj rad okreće od homogenizirajućih formi reprezentacije okoliša, bilo kroz turističke ili geoinformacijske sustave (GIS). Danas, u doba razvoja masovnog turizma i komodifikacije putovanja, dromomanija se čini kao nešto poželjno, a želja za putovanjem ili lutalaštvom postaje još jedna aktivnost koja generira proizvodnju slika. Ono što je zajedničko sva tri procesa je želja za eskapizmom praćena dezorijentacijom i neuspjehom bijega od civilizacije. Instalacija traži začudne odnose između doživljajnosti zbilje i mentalnog zdravlja pojedinca (autora), tehnosfere i digitalne prostornosti te divljih krajolika, gora, planina i rijeka. 

Rad je nastao u koprodukciji udruge Domino, Galerije 90-60-90, udruge Metamedij te uz potporu Ministarstva kulture i medija RH i Grada Zagreba.

Kratki esej nastao tijekom procesa istraživanja za rad Dromomania moguće je pročitati na na blogu WHW Akademije.

Web stranica nastala tijekom procesa istraživanja za rad Dromomania.

Tin Dožić (Rijeka, 1989.) završio je studij psihologije na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu (2016) i studij novih medija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (2016). U svojoj praksi često polazi od medija zvuka, a bavi se terenskim snimanjem, radijem, eksperimentalnom glazbom i multimedijalnim instalacijama. Svoj rad temelji na istraživanju medija. Područja interesa su mu materijalnost medija, (mračna) ekologija, DIY kultura, antropocen i geologija, susret znanosti i umjetnosti, spavanje i snovi. Izlagao je i nastupao na raznim platformama u Hrvatskoj i inozemstvu, samostalno i u kolaborativnim projektima. Dožićev rad Pjesme za antropocen osvojio je nagradu Zlatna lubenica na festivalu Media Mediterranea 2018. godine. Finalist je nagrade Radoslav Putar 2019. i alumni WHW akademije u generaciji 2019./2020. Kao član autorskog tima: Sven Sorić (vizualni identitet), Hrvoje Spudić (vizualni identitet), Sara Salamon (video animacija) i Tin Dožić (oblikovanje zvuka) dobitnik je Nagrade 55. zagrebačkog salona primijenjene umjetnosti i dizajna (2020.).

Autorstvo projekta: Tin Dožić
Suradnici na plovidbi splavom: Jasen Vodenica, Sven Sorić
Arhitektura kolibe: Mirna Udovčić
Izgradnja kolibe: Hrvoje Đukez
3D fotogrametrijski scan Horvatovih stuba: Branimir Tadić

Organizacija: 90-60-90/ Platforma za suvremenu umjetnost / Voditeljica programa i kustosica: Marijana Stanić / Tehnička podrška: Filip Pacak / Projekt su podržali: Gradski ured za obrazovanje kulturu i sport Grad Zagreb, Ministarstvo kulture i medija RH