Trilogija "Kompas", "Horizont" i "Levant"

Trilogija "Kompas", "Horizont" i "Levant"

Trilogiju tematski povezuje koncept samoće, iako sva tri rada govore o posebnom načinu na koji bivamo i postojimo zajedno. U Pogonu Jedinstvo predstave "Kompas", "Horizont" i "Levant" prvi put se izvode jedna za drugom, u formi svojevrsnog maratona.

Predstave "Kompas", "Horizont" i "Levant" čine "Trilogiju" u kojoj Petra Hrašćanec i Saša Božić (21:21 i de facto) surađuju s različitim internacionalnim i hrvatskim umjetnicima iz svijeta plesa, kazališta, glazbe i vizualnih umjetnosti. Iako sva tri rada govore o posebnom načinu na koji bivamo i postojimo zajedno, "Trilogiju" tematski povezuje koncept samoće. Predstave se 26. siječnja 2025. u Pogonu Jedinstvo prvi put izvode jedna za drugom, u formi svojevrsnog maratona.

Spojene, predstave "Kompas", "Horizont" i "Levant" predstavljaju opsežnu meditaciju o odnosu između tijela i slobode, samosti tijela naspram samoće drugih tijela, te istraživanje ideja seksualnosti, politike i umjetnosti propitujući razloge kako i zašto u tim idejama horizont tijela uvijek nestaje.

Tema putovanja u cijeloj trilogiji sažima ono što se naziva "nomadizmom uma", ali i temu raspršenosti (ljudi, ali i raspršenost fizičkih komponenti umjetničkog djela). Trilogija pronalazi duboki registar emocija čak i u najbezličnijim postupcima i te emocije usmjerava prema političkim idejama. Krećući se kroz umjetnost, povijest i politiku, rad akumulira čitav niz neočekivanih veza: u prvom planu su uzvišene, jezive slike tijela koje sugeriraju ekstatične ili čudesne transformacije.

Trilogija nije oda samoći niti iznosi različite načine stvaranja veza. Naprotiv, sposobnost otvaranja prema drugim ljudima predstavlja se kao izvor oslobođenja, izlaganje tjelesne ranjivosti, kao prolaz u ekstatičnost.

Ono što jedno tijelo može učiniti za drugo u „Kompasu“, „Horizontu“ i „Levantu“ jest manifestirati slobodu koja se dijeli, koja se uvlači pod kožu, a krajnji cilj je horizont tijela bez straha.


POGON JEDINSTVO, 26.1.2025.
u 18 sati „Kompas“
u 20 sati „Horizont“
u 22 sata „Levant“

Ulaznica za sve tri predstave je 15€, a rezervacije se šalju na uo2121pr@gmail.com.

„Kompas“

KOMPAS je plesni i kazališni odgovor autora Simone Aughterlony, Petre Hrašćanec i Saše Božića na klasični grčki ep - Odiseju. Taj ep o moru i pomorskim avanturama, ironično je transformiran u istraživanje samoće.

"Nemojmo se više pretvarati da nas udaljavanje iznenađuje. Započnimo tu, prije no što nas bliskost zarobi čvorovima nesporazuma. Ploveći oprezno prema razumijevanju stranca, a razumijevanja nema, zurimo u kompas. Promatraj kako igla oklijeva i skreće sa smjera; magnetsko odstupanje u blizini željenog. Mokri smo od suza ili od oluja, val koji slijedi nudi još jednog mornara i misao o zabranjenom. Osušene kapi pokazuju koliko je vremena prošlo i kakav je vjetar rastjerao oluju. Ponesi dimljene ribe i brdo soli za konzerviranje. Gledat ću te dok jedeš, baš kao što sam prije gledala druge."

Projekt je u autorskom timu okupio iznimne umjetnike iz cijeloga svijeta – glazbu potpisuje Hahn Rowe, njujorški glazbenik koji je u svojoj karijeri surađivao s brojnim glazbenim zvijezdama – poput Mobyja, Yoko Ono, Davida Byrnea, ili R.E.M.-a. Kostimografkinja i scenografkinja je Ana Savić Gecan, a dizajn svjetla potpisuje Bruno Pocheron.


„Horizont“

Horizont otkriva 360 stupnjeva pustoši. Predstava istražuje mitove i obrede povezane s pustinjom, pojavama i odnosima koji isparavaju, propadaju i nestaju, postavljajući pitanje kako možemo bivati usprokos prostoru koji nas okružuje i našim vlastitim granicama. U toj pustinji smo zajedno protiv, osjećajući novo, dodirujemo, želimo i mijenjamo. Horizont nudi vizije, fatamorgane, zrcalne odraze, tragove sve u svrhu pokušaja kreacije neke nove ekologije bivanja.

Predstava je drugi dio umjetničkog istraživanja koji su 2017. Petra Hrašćanec i Saša Božić započeli projektom Kompas. Projekt je financiran sredstvima Ureda za kulturu Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, a razvijan je unutar rezidencijalnog programa ART Radionice Lazareti – Dubrovnik i Zagrebačkog plesnog centra.

Za pet minuta sve će nam se srušiti na glavu
i mi ćemo pomisliti: svijet se ruši, svijet se ruši.
Negdje, stablo će kao i svaki dan, uzdignuti ruke prema svemiru
i bit će nam jasno:
kolika je brzina vrtnje tog svijeta
dobro je da samo stvari koje nemarno držimo
iznad našeg jezika
i u našem jeziku
završe na nama.
Stablo, poučeno tišinom koju je teško
spustiti do tla, ukopano je u pjesmu
dovoljno dugo da naučim ostati
čak i kad ono što mi je palo na glavu izmisli svoj jezik
i zamjeri mi: što nisam na vrijeme izgovarala,
što nisam na vrijeme šutjela, što na vrijeme
nisam cijela, kao što vrijeme jest.
Brzina je prevelika, ptica ne misli
o nebu kao o slobodi.
Horizont je samo
kontekst.

(Monika Herceg)

Autori: Petra Hrašćanec, Saša Božić, Luka Švajda // Scena, Kostimi, Svjetlo: Nathan Lemoine
Glazba/: Hahn Rowe // PR: Ivana Sansević // Fotografija: Nina Đurđević // Snimanje: Matija Kralj // Dizajn plakata i knjižice: Ana Kunej // Produkcija: de facto i 21:21 u koprodukciji Zagrebačkim plesnim centrom

„Levant“

LEVANT je autorski rad Petre Hrašćanec i Saše Božića nastao u suradnji s glazbenikom Alenom Sinkauzom. Predstava smješta rad Hrašćanec i Božića unutar relacijskog diskursa i povezanih osobnih povijesti, propitujući suvremena pitanja o sjećanju, slobodi i identitetu. Kao treći dio Trilogije (uz Kompas i Horizont), organiziran je oko egzistencijalnih pitanja, a bavi se temama bijega/slobode te u prvi plan stavlja slike ljeta, vode i neba. Vjetar kao metafora snage, ali i promjene preveden je u audio-vizualni svijet predstave.

Levant ili levanat (franc. levant, tal. levante: istok) vlažan je i hladan istočni vjetar na Sredozemlju, a sam pojam izvorno je značio „istokˮ. Konceptualna otvorenost Levanta usporediva je s nazivom vjetra u zajedničkome naglasku na promjenjivosti, dinamici, poetici i politici odnosa. Izvedba naglašava ideju o nužnosti neprozirnosti u našem razumijevanju drugog, a ne potpunu transparentnost susreta.

Specifičnost Levanta leži u izlaganju suptilna i kriptična plesnog jezika koji u prvi plan stavlja specifične tjelesne prakse istoka i zapada kao sredstvo proizvodnje afektivna sadržaja te propituje stereotipno čitanje značenja i uloga.

Trilogija je nastala u koprodukciji umjetničkih organizacija defacto i 21:21.

Umjetničku organizaciju 21:21 osnovale su Petra Hrašćanec, plesačica i koreografkinja, i Ksenija Zec, koreografkinja i redateljica, u srpnju 2012. godine. Višegodišnja raznorodna suradnja dviju umjetnica temeljena je na zajedničkom istraživanju i kreiranju izvođačkih tehnologija i propitivanju porozne granice između kazališta, plesa i performansa. Radovi variraju od klasično postavljenih scenskih djela do instalacija u galerijama, a u njima se njeguje poseban odnos prema tjelesnoj praksi kao početnom impulsu za umjetničko stvaralaštvo. Djelujući na nezavisnoj izvedbenoj sceni, 21:21 također stvara radove čiji su temelj razvoj publike, umjetnička edukacija i umrežavanje.


de facto je umjetnička organizacija koju su 2008. osnovali zagrebački plesni i kazališni umjetnici: Saša Božić i Aleksandar Ṣ̌vabić. Osim djelovanja kao platforma za razvoj radova Saše Božića, de facto potiče suradnju i koprodukciju radova međunarodnih umjetnika koji dijele slične interese na području izvedbenih umjetnosti, djelujući na tankoj granici između kazališta, plesa i performansa, preispitujući poroznost njihovih okvira i konstituciju izvođača unutar unutar disparatnih modusa izvođačkih režima.

U dugogodišnjem razdoblju prije osnivanja umjetničkih organizacija Petra Hrašćanec, Ksenija Zec i Saša Božić surađivali su u brojnim kazališnim i plesnim projektima. Autori zajedno čine kreativni tim koji osim produkcijske djelatnosti i razvoja zajedničkih autorskih projekata potiče suradnju i koprodukciju radova hrvatskih i međunarodnih umjetnika koji dijele slične interese na području izvedbenih umjetnosti.

 

Produkciju predstave potpisuje umjetnička organizacija 21:21, a predstava je nastala u koprodukciji sa švicarskom organizacijom Verein fur allgemeines Wohl i Kulturom promjene (Teatar &TD). Cjelokupnu produkciju je financijski podržao, uz Ministarstvo kulture i Grad Zagreb, međunarodni koprodukcijski fond Goethe Instituta.