Što smo radili i gdje smo bili u 2021. godini

Što smo radili i gdje smo bili u 2021. godini

Pogon je u 2021. godini nastojao pružati što kvalitetniji i pouzdaniji servis za produkciju, prezentaciju i afirmaciju nezavisnih suvremenih umjetničkih i kulturnih praksi te za aktivno sudjelovanje mladih u kulturnim i drugim aktivnostima u Zagrebu. Uz to smo nastavili s aktivnostima međunarodne suradnje kao i razvoja publike te kapacitiranja scene.

Pogon je u 2021. godini nastojao pružati što kvalitetniji i pouzdaniji servis za produkciju, prezentaciju i afirmaciju nezavisnih suvremenih umjetničkih i kulturnih praksi te aktivno sudjelovanje mladih u kulturnim i drugim aktivnostima u Zagrebu. Uz to smo nastavili s aktivnostima međunarodne suradnje, razvoja publike i kapacitiranja scene.

Hvala svima koji su na bilo koji način doprinijeli radu Pogona u prošloj godini. Pozivamo vas da i dalje budete dio života i rasta našeg centra! Vaš rad i podrška pokazuju nam koliko su kultura i umjetnost važni za život našeg grada, te koliko je nezavisna kulturna scena otporna na izrazito nepovoljne društvene okolnosti pandemije i posljedica potresa.

Za početak izdvajamo nekoliko kratkih informacija koje ilustriraju kako je korišten prostor.

U 2021. godini velika i mala dvorana te dvorište Jedinstva koristili su se 349 dana za ukupno 64 različita programa održana u 502 termina:

  • 42 javna programa u 129 termina;
  • 22 radno-produkcijska programa u 373 termina: 12 programa u 252 termina za radno-produkcijske termine generalnih i tehničkih proba te za montaže i demontaže, a 10 različitih radno-produkcijskih programa bez javne izvedbe ili prezentacije u 121 terminu.

Od programa, najzastupljenije su izložbe, predstave te festivali, performansi, koncerti, konferencije i radionice.

Prostor su koristile 23 organizacije ili pojedinca, a u pripremi, realizaciji i izvođenju programa sudjelovalo je 200 osoba.

Poštujući sve mjere i ograničenja, Pogon je posjetilo oko 4300 posjetitelja, što je u odnosu na 2020. godinu značajan porast, no još uvijek puno manje nego u pretpandemijskoj 2019. godini.

Svjesni trenutnih ograničenja prostora i nužnosti njegove obnove, kontinuirano smo radili na unapređivanju uvjeta rada u Jedinstvu kako bismo do trena trajnijeg rješenja obnove omogućili korisnicima što ugodniji rad i prezentaciju, a posjetiteljima što ugodniji boravak u prostoru.

Evo i par detalja o programima koji su se održali u Pogonu u 2021.

Izložbe

U Jedinstvu svoj program u potpunosti realiziraju čak dvije galerije: Galerija 90-60-90 i Galerija Močvara.

Prošle godine Galerija 90-60-90 realizirala je 5 izložbi objedinjenih temom "Čije je što?”. Na izložbi Siniše Labrovića po prvi put zagrebačkoj su publici predstavljeni radovi “Private Property” i “You”. Sabina Mikelić je kroz izložbu “Tražeći nju” analizirala osjećaje pripadanja mjestu kod žena koje su imigrirale u Nizozemsku. Središte interesa izložbe Dušice Dražić “Nauči da se krećeš kroz metamorfozu” bile su veze između vrijednosti, otpada i stigme viška na kojima se grade i redefiniraju biografije stvari, mijenjaju kanoni, oslabljuju hijerarhije, vrše preobrazbe struktura. Katerina Duda je kroz izložbu “Krov, tuš, roštilj, fuš” tematizirala divlju gradnju i apartmanizaciju obale nakon donošenja zakona o legalizaciji 2011. godine. Bojan Mrđenović prikazao je “Otočki racional”, zbirku različitih načina recikliranja i ponovne upotrebe dotrajalih predmeta, koja se sastoji se od fotografija i tekstova.

U sklopu programa Galerije Močvara otvorene su tri izložbe. Performans kolektiva New Novetta “Wrench” tematizirao je važnost ženske ljutnje i bijesa prikazujući ih kao pozitivan i regenerativan alat u vrijeme kada se politizacija bijesa iskorištava za ušutkavanje i kontroliranje onih najpotlačenijih u društvu. Na izložbi Darka Vukića "Liminal Acid Hazards" mogli ste vidjeti seriju narativa koji nam se približavaju u naznakama simboličkog, rasipaju i najčešće vode u tamne i visceralne sfere intime, ali i hladno i analitički promatraju šire fenomene. Jakub Jansa nam je kroz izložbu "Sramom do ponosa" predstavio sedmu epizodu iz serijala priča smještenih u umjetnikovo vegedruštvo, univerzum u kojem gledatelji i gledateljice prate burnu sudbinu korijena celera koji je pripadnik zanemarene društvene klase.

Osim ove dvije galerije, Jedinstvo je ugostilo još nekoliko izložbi:

U organizaciji Freakvencije slikar Leonardo Budimlić Majnarić i studentice ALU-a Adrijana Brčić, Marta Margetić, Petra Vuković i Lea Bulaja te redateljica na izložbi "Živi umjetnik" izložili su nedovršene i radove u nastajanju koje su završavali u interakciji s posjetiteljima. Pogon je poslužio diplomanticama Slikarskog odsjeka Akademije likovnih umjetnosti Sandri Knego, Petri Šabić i Dori Šitum da obrane i izlože svoje diplomske radove nastale pod mentorstvom profesorice Ksenije Turčić. Lucia Labas je u velikoj dvorani Jedinstva izložila ambijentalnu instalaciju kojom istražuje kreativnost i kreativne procese. Kontejner nam je pak u sklopu festivala Device_art, u goste doveo Moritza Simona Geista i njegov rad "Vibracije", robotički instrument koji nije zamišljen da ga svira čovjek, već zvuk proizvodi 36 malih robotičkih pokretača.

Zajedno s WHW-om u Galeriji Nova otvorili smo prvu izložbu projekta NOVAci, "RAD, (NE)RED I (SAMO)DISCIPLINA: nevidljivo djelovanje radnica i radnika u kulturi". Izložbu je kurirala Tena Starčević koja je dobila šestomjesečno mentorstvo.

Izvedbe

DB Indoš Kuća ekstremnog muzičkog kazališta u Pogonu su izveli čak tri nove predstave u kojima su nastavili s izgradnjom sve raznolikijih i impresivnijih šahtofona. Jedne su upregnuli u kozmičkom performansu “Demoni kuge” koji su izveli u suradnji s Trobecovim krušnim pećima, a u “Stroju za bol” šahtofoni su dosegli format metalnih kabina za dvije osobe impresivnih dimenzija od 1,80 metra visine, 2 metra dužine, 1 metar širine. Treći dio šahtofonske tetralogije lutaka za odrasle “Ja nisam ja” nadahnut je polifonijskim zrcaljenima glasova, rodova i identiteta u stvaralaštvu Dunje Robić.

Česti i stalni gost Jedinstva je i Cirkorama. U travnju su na rezidenciji ugostili umjetnika Huga Bergmana, a u svibnju i lipnju priredili su još jedno izdanje festivala "Cirkobalkana" u cirkuskom šatoru u našem dvorištu. U studenom su pak u velikoj dvorani Jedinstva priredili 72-satni program u sklopu Noći cirkusa na kojem su prikazali tri predstave: "Moja Smrt i ja" Petre Najman, "Tanka Linija" Nikoline Komljenović i "Pomirenje" Martina a la Plagea.

Martina Hrlić Rogić i Plesna grupa Flame izveli su performans “(Ne) mrzimo baš sve?” čija je suština bila locirati, identificirati, fiksirati i pobrisati poruke mržnje - fizički sa zidova i metafizički iz kolektivne svijesti i iskustva. Predstava “Život koji je vrijedilo živjeti” Anje Đurinović Rakočević i Robina Mikulića prema riječima samih autora pažljivo je strukturirani bućkuriš ideja, pokreta, pokušaja i pogreški koji smatraju vrijednim investicije svakoga tko voli svoju mamu :-). „Seks – umetnost – komunizam“ kazališni je projekt Bojana Đorđeva izveden u Jedinstvu koji se bavio nasljeđem dvadesetog stoljeća iz perspektive triju revolucija koje su obilježile i promijenile čovječanstvo – umjetničke, komunističke i seksualne.

U više smo navrata ugostili “Krizni stožer” Mirana Kurspahića i Rone Žulj, predstavu inspiriranu stvarnim događajima 2020. godine, pandemijom i potresom u Zagrebu, koja je fikcionalni (i duhoviti) odgovor na nadrealnu recentnu stvarnost. Eurokaz nam je u Pogon doveo “Umorne priče”, predstavu temeljenu na literarnom stvaralaštvu A.G.Matoša koja je tematizirala socijalne, kulturološke i emotivne posljedica kriza. Sellena Beram je u izvedbi "21" ispreplela medije i medijske reprezentacije s pokretom izvođača i tako stvorila svijet u kojem se korisnici isprepliću s manipulativnom i ovisničkom prirodom medija. Okosnicu predstave "Prizori" Roberte Milevoj i TRAS kolektiva izvedene u sklopu Platforme.hr čini autoričina potreba za zajedničko istraživanje forme trija u okvirima plesne izvedbe. Studio 9 izveo je predstavu "Čovjek koji je htio", inspiriranu "Galebom" Antona Pavloviča Čehova, a posebice likom Kostje, mladog nadobudnog pisca koji sanja o uspjehu i slavi, ali u srazu životnih okolnosti i osobnih očekivanja pada sve niže i niže.

Sve ostalo

Jedinstvo je udomilo dva festivala: "Disclosure Art Festival" koji je kroz izložbu, razgovore s umjetnicima, radionice i umjetničke performanse tematizirao zatvaranje i otvaranje posebno u svjetlu recentnih lockdownova. "Peti festival grafoskopa" nastavio je promicati tradiciju kreativnog korištenja grafoskopa u likovne svrhe.

Akademija dramske umjetnosti održala je konferenciju "How To Do Things With Context" u sklopu projekta "Curating in Context". Konferencijom "Reshaping the Art World" zatvorili smo naš trogodišnji međunarodni projekt RESHAPE i predstavili knjigu "RESHAPE - A Workbook to Reimagine the Art World".

Na ovogodišnjim radionicama u Pogonu svašta se moglo naučiti! Na "Radionici difuzije zvuka u višekanalnom zvučničkom sistemu" u organizaciji Kontejnera teorijska i praktična znanja na ovu temu polaznicima je prenio inženjer elektroakustike i umjetnik Miodrag Gladović. Zahvaljujući igraćim kartama nastalima u sklopu projekta RESHAPE zaigrali smo igru solidarnosti u suradničkim međunarodnim projektima. U susretima s Tamarom Curić u Pogonu ste imali priliku probuditi snagu i motivaciju za sve buduće izazove, a sve to koristeći se metodama suvremenog plesa. Pred sam ljetni raspust imali ste priliku sudjelovati u radionici “Oneirotopia” na kojoj su sudionici osmišljavali kolektivno, speculative tumačenje i čitanje snova. Kao i prošlih godina, u Jedinstvu su tjedan dana stvarali, radili i promišljali studenti i profesori Odsjeka za animirani film i nove medije ALU na temu antropomorfizma i animizma.

Razvoj scene

Pažljivi pratitelj naših programa primijetit će da smo propustili spomenuti nekoliko izvedbi. I to je namjerno, zato da bismo ih mogli spomenuti sada. U sklopu našeg programa Pogonator koji funkcionira kao potpora suvremenom plesu i kazalištu u nezavisnoj produkciji čak je 5 projekata od Pogona dobilo prostornu, programsku, tehničku i promidžbenu podršku te su svoje finale rezultate predstavili u Jedinstvu. Cirkoramci su nam predstavili drugi nastavak trilogije “Horror House Project” “Ovo je cirkus” koja je upozorila kako se u svakodnevnom govoru degradira ova umjetnička disciplina. Silvija Dogan i Stella Leboš izgradile su zvučni "IGLU" kojom su kroz fizičku i svjetlosnu instalaciju pokušale oblikovati prostor zvukom te publiku provesti kroz doživljaj i neposredno iskustvo njihovog fizičkog bivanja u takvom prostoru. U šahtofoniji "Lutke 333" DB Indoša Kuće ekstremnog muzičkog kazališta ste se i sami mogli upustiti u animiranje partitura nastalih na temelju knjiga Ivana Martinca. Izvedbeno putovanje "Legitimacije" u produkciji LOFT-a i Clou bavilo se osobnim pričama izvođača, njihovim oprostorenjem, taktilnošću i srži glumačkog senzibiliteta. Tricycle Trauma servirala nam je nihilistički cirkus "U prazno", svijet nestajanja, beskonačnosti i hladnoće, dramu o uzaludnosti, strahu, očaju, nestajanju…

U sklopu Pogonovog inkubatora održali smo seriju radionica tehničke produkcije na kojoj su polaznici usvajali temeljna praktična znanja koja kasnije mogu primjenjivati u svom radu. Kroz tri modula polaznici su usvajali osnove audioprodukcije, rigginga i scenske rasvjete.

Razvoj publika

Nekoliko Pogonovih projekata usmjereno je na razvoj publika. Od lipnja 2016. godine u dvorištu Jedinstva raste naš Interkulturni društveni vrt koji svake godine ponovno zasađujemo. O njemu brine grupa vrtlara koji pohode i naše radionice, a ove smo godine tamo održali još jednu radionicu urbanog vrtlarenja, ponovili smo znanja o gnojenju na radionici kompostiranja na kućnom pragu, a naučili smo i kako izrađivati mini plastenike idealne za produljenje sezone berbe.

Započeli smo i s jednim Erasmus+ projektom, “The Melting Pot”, koji okuplja organizacije mladih i institucije u kulturi iz Hrvatske, Srbije i Sjeverne Makedonije, a kojemu je cilj razvoj metoda i alata za rad s mladima unutar kulturnih institucija te uspostavljanje šire intersektorske suradnje, kako u Hrvatskoj, tako i u regiji. U sklopu projekta, a u suradnji s Mrežom mladih Hrvatske i regionalnim partnerima proveli smo istraživanje o sudjelovanju mladih u programima kulture. U narednoj godini testirat ćemo popratne aktivnosti za kulturno-umjetničke programe u sklopu aktivnosti "A što ta umjetnost?!" kako bismo ih što bolje približili mladima.

Kao i prošlih godina, i ove smo krajem lipnja priredili Jedinstvenu vrtnu zabavu za prijatelje Pogona, susjede i sve ostale posjetitelje. Osim sad već tradicionalne Kulturpunktove kvizorame, u vrtu Jedinstva rasplesale su nas Trobecove krušne peći.

Međunarodna suradnja

Osim što su mnogi radili kod nas, radili smo i mi na raznim stranama Europe.

U sklopu projekta Stronger Peripheries: A Southern Coalition, Pogon se 2020. godine pridružio novoj europskoj mreži fokusiranoj na suradničke strategije, jačanje kapaciteta i razvoj kulturnih politika, a ove smo godine sudjelovali u radionici o kulturnoj medijaciji koja je održana u Portugalu. U Zagrebu smo u sklopu projekta organizirali radionicu o praćenju razvoja i analizi strukture publike. U Beogradu smo u rujnu sudjelovali na radionici Connecting Dots. Ta radionica bila je uvod u prvu veliku aktivnost projekta, susret s portugalskim umjetnicima koji su ušli u uži izbor autora čiji će novi rad biti koproduciran u sklopu projekta.

Priveli smo kraju projekt RESHAPE. Objavili smo publikaciju “RESHAPE - A Workbook to Reimagine the Art World” koja je dostupna online, a istu smo zajedno s prijedlozima za preoblikovanje načina rada i organiziranja u polju umjetnosti i kulture predstavili na već spomenutoj konferenciji "Reshaping the Art World: An Experiment in Collaborative Change-making" koja se odvila u Zagrebu i Ljubljani.

Nakon godinu dana pauze zbog pandemije, ove smo godine ponovno imali priliku ugostiti jednog rezidenta s stuttgartske Akademie Schloss Solitude. Ovog puta je to bila Viktorija Šiaulytė, kustosica i producentica koja živi i radi u Berlinu. S naše strane pak u Solitude je otišla Luana Lojić, multimedijalna umjetnica koja je više puta izlagala u Jedinstvu.

Pored toga na studijski smo posjet primili grupu kulturnih radnika s Kosova kako bi se upoznali s praksom civilno-javnog partnerstva u upravljanju ustanovama u kulturi.

Evo, tako je ukratko izgledala naša godina. Ako želite pročitati cijeli naš izvještaj o radu u 2021. godini, možete ga preuzeti ovdje. Pratite nas i dalje preko našeg websitea, Facebooka, Instagrama i newslettera. Vidimo se i ove godine u Pogonu.

Povezani sadržaj